woensdag 7 maart 2012

Punt 51 of hoe ik een GEKLEURDE nieuwe uitdaging in werk vond


Aankomende donderdag heb ik een nieuw samenwerkingsprojectje waar ik enorm veel zin in heb. Peuters van een andere vestiging komen bij mij op de groep knutselen in het kader van het vve project.


Maar dan moet je wel even uit proberen of de activiteit ook echt werkt. Ik ben dol op experimenteren, zeker als het om knutselen gaan. Ergens op het www vond ik een heleboel wasco experimenten waarvan ik de, in mijn ogen interressantste voor kleuters, heb uitgekozen. 
Men neme; 
*heel veel gekleurde wascokrijtjes (super goedkoop bij de zeeman, action, hema ed)
*scherp mesje/rasp (pan en verschillende bakjes om te smelten voor optie 2)
*silicone bakblik in leuke vormpjes
*oven voorverwarmd op 200 graden
*ongeveer 15 minuten "baktijd"
* geduld voor afkoeltijd van ongeveer 30 minuten (en bij geen geduld zoal ik een vriezer)





Breek de wasco in stukjes/ schaaf het op een keuken rasp. Je zou het ook eerst per kleur kunnen smelten (optie 2) en dan met een lepel in de vormpjes kunnen doen, maar aangezien het in dit geval om  kleuters gaat leek me dat een enorme klieder boel die te voorkomen is. 


Vul de vormpjes zo veel mogelijk tot de rand en zet ze in de voorverwarmde oven.



Tussendoor kijken hoe het gaat met het smelten, en niets anders gaan doen, het moet smelten en niet scheiden. Aangezien ik me niet aan mijn eigen advies heb gehouden en wat anders ben gaan doen (zucht) is de was van de olie gescheiden. Als dat maar goed komt..... Uit de oven halen (voorzichtig HEEEEEET) en veilig weg zetten om af te koelen. (in mijn geval wegens ongeduld was de koelkast het veiligste )
 


Even voelen of het al gestold is en dan voorzichtig verwijderen uit de bakvormen. En Le voilla!!! nieuwe eigen gemaakte wascokrijtjes waar je ook echt mee kan kleuren!
Ik ben heel benieuwd hoe de kleuters het vinden!


Update; het was super!! Zelden kleuters gezien die zich zo lang konden concentreren. Tongetjes uit de mond, was nog best lastig dat breken van de wasco. Geconcentreerd papiertjes peuteren. Kleurtjes kiezen, en dan toch maar snel weer spelen. Ik had de activiteit uitgeprint (gebruiksaanwijzing) en ook nog snel (weliswaar zwartwit) met een foto van hen tijdens de activiteit en samen gelamineerd,  met hun zelfgemaakte wascopaddestoel in een zakje gedaan. Topmiddag!! En als kadootje vanmorgen na al dat bakfietsen met 7 kinderen mijn magische 85 kilogrens gepasseerd 84!!!! jeeeha!


Owja, ergens nog van die volledig onopblaasbare ballonnen voor balonvouwen of waterballonnetjes liggen??


Zie hier; activiteit voor een regenachtige middag;
Stukje elastiek vastplakken op tafel, onderkant van de ballon knippen (klein stukje) ballon aan elastiek rijgen, strak opschuiven en door gaan tot dat er niets meer op past, knoopje er in en klaar! Succes verzekerd!





Geen opmerkingen: